Świat opiera się na relacjach – rozmowa

Świat opiera się na relacjach – rozmowa

„Wiedza i praktyka, które chcemy przekazać przydadzą się wszystkim – niezależnie od stanowiska” – mówi Judyta Turan w rozmowie na temat warsztatów Techniki aktorskie w biznesie. Warsztat już za niespełna miesiąc. Mamy jeszcze wolne miejsca – możecie zgłaszać chęć udziału. Tymczasem zapraszamy do lektury.

judy_turan3_na-strone

Magdalena Wójcicka, Fabryka Motywacji: Czym jest trening aktorski? Po co nie-aktorom umiejętności aktorskie?

Judyta Turan: Mój mentor powiedział kiedyś, że „aktor to osoba, która robi świadomie to, co reszta ludzi robi nieświadomie”.  Aktor pracuje nad świadomością swojego instrumentu, na który składa się ciało, głos, emocjonalność. Jego celem jest zdobycie umiejętności wejścia  w określoną rolę. Jednak w procesie nauki warsztatu aktorskiego nabywa się również narzędzi samopoznania – pracując na sobie, a także poznania otaczającego świata – obserwując czy robiąc research potrzebny do zbudowania roli. Te pierwsze są kluczowe w świadomym budowaniu relacji, np. biznesowych. Znając  siebie, swoje nawykowe działania, przekonania, zasoby,  mając dostęp do intuicji możemy w pełni odpowiedzialnie  tworzyć ugruntowane i wartościowe relacje z ludźmi.

Podczas edukacji twórczej, człowiek-aktor poznaje także swoje słabe strony, uczy się je akceptować i wykorzystywać w działaniach  aktorskich. Często przekuwa je w atut, który świadczy o tym, co jego jako aktora wyróżnia. Przekładając to na pracę w biznesie i na te warsztaty, w naszym krótkim procesie treningu aktorskiego, zwrócimy szczególną uwagę na poznanie przez uczestników tak swoich mocnych stron, jak i słabości. Umożliwi to każdemu z nich unikalne wykorzystanie tej wiedzy w praktyce biznesu – w zgodzie ze sobą i swoimi konkretnymi potrzebami.

MW: Komu i kiedy w biznesie mogą się przydać techniki aktorskie?

JT: Biorąc pod uwagę, że na naszym warsztacie pragniemy skupić się na odnajdywaniu zasobów w obszarach duszy, słowa i ciała oraz wykorzystaniu ich w relacjach biznesowych, jestem przekonana, że wiedza i praktyka, które chcemy przekazać przydadzą się wszystkim – niezależnie od stanowiska. Wierzę, że świat opiera się na relacjach międzyludzkich. Dbając o pogłębianie własnej wiedzy i doświadczenia na temat siebie oraz innych, pracując nad swoją uważnością i empatią wobec innych możemy tworzyć głębokie relacje oparte na wartościach. A to przydaje się każdemu, komu zależy na rozumieniu otaczającego świata i na byciu rozumianym.

Kiedy mogą się przydać techniki aktorskie? Poza ciągłymi kontaktami i relacjami między pracownikami, szczególnie pomagają one przy wystąpieniach publicznych, prezentacjach i autoprezentacjach. Czyli w tych sytuacjach, w których stres wywołany „widownią” jest większy niż na spotkaniu w cztery oczy czy we własnym zespole. Nauka kilku narzędzi przydatnych przy wystąpieniach oraz proste techniki oddechowo-relaksacyjne znacznie zwiększają efektywność wystąpień.

MW: Kiedy idziemy do teatru czy kina zazwyczaj nie myślimy o technikach aktorskich. Aktor na scenie jest, aktor gra. Wierzymy mu albo nie. I po tym najczęściej poznaje się dobre aktorstwo. Ale aktor, by grać potrzebuje technik, ma na tę grę sposoby. Poznaje je podczas edukacji. I zajmuje to lata. Czy możliwe jest nauczenie się tego w ciągu kilkudniowego warsztatu?

JT: Jeśli celem warsztatu jest wykształcenie zawodowych aktorów to nie (śmiech). Jeśli natomiast nastawiamy się na zdobycie konkretnych narzędzi z dziedziny komunikacji, świadomości ciała, gestykulacji, monologowania, zarządzania własną energią przed grupą/widownią to jak najbardziej.

MW: Na czym polega technika Meisnera? Jakie efekty mogą za jej pomocą uzyskać amatorzy? Mam tutaj na myśli uczestników warsztatów przygotowywanych przez Fabrykę Motywacji. 

JT: Najogólniej rzecz ujmując, technika Meisnera opiera się na  tezie, że aktorstwo czy granie jest działaniem w określonych wyobrażonych okolicznościach. Cały system edukacji w tej technice trwa dwa lata. Jako instruktorzy tej techniki w naszym warszawskim studio  (Laboratorium Meisnera), zwracamy szczególną uwagę na fundamentalne założenia Sanforda Meisnera, czyli na jak najpełniejszy kontakt z partnerem, głębokie słuchanie i na spontaniczność reakcji na osobę czy sytuację, w której aktor się znajduje. I właśnie praca nad tymi trzema aspektami: kontakt, słuchanie i spontaniczność, daje spektakularne efekty w komunikacji międzyludzkiej. Aktorzy podczas pełnego treningu techniki pogłębiają wiedzę, otrzymując  pakiet skomplikowanych  narzędzi do budowania roli. Amatorzy zaś,  których na naszym warsztacie będę zaznajamiać z podstawami tej techniki (między innymi ze słynnym ćwiczeniem zwanym Repetition/Powtórki), dowiedzą się jak przekierowywać uwagę z siebie na partnera, jak słuchać pełnego – werbalnego i pozawerbalnego – komunikatu drugiej osoby i jak tworzyć relacje w sposób organiczny i w zgodzie ze sobą.

FM: Czy w trenowaniu umiejętności aktorskich z amatorami jest jakaś szczególna trudność? Coś co budzi w nich opór albo skrępowanie?

JT: W technice Meisnera pracuje się głęboko. Jest to też metoda bardzo rozwojowa, uświadamiająca uczestnikom ich nawyki i mechanizmy działania, które bywają ograniczające. I to czasem budzi opór – zarówno wśród amatorów, jak i aktorów. Jako instruktorzy dążymy do zminimalizowania procesu intelektualizacji w ćwiczeniach aktorskich. Myślenie skupia bowiem uwagę na nas samych, odłączając nas od bodźców świata zewnętrznego i zdolności głębokiego słuchania.  A wielu z nas jest do swoich myśli bardzo przywiązanych, bo żyjemy w świecie hiperbodźców, informacji,  zawrotnego tempa, ciągłych wyzwań, które nauczyliśmy się rozwiązywać głównie z poziomu intelektu, rzadko intuicyjnie. Dlatego też, dla wielu  proponowane przez nas ćwiczenia  bywają  na początku źródłem zmieszania. Ale też rzetelnej autoanalizy.

Osobiście  zawsze wychodzę z założenia, że gdy ktoś decyduje się na trening to robi to z pełną świadomością. I że jest gotowy zarówno na sam proces, jak i na zmianę, która jest jego wynikiem. Każdy opór czy skrepowanie jest dla mnie trenerskim wyzwaniem.

MW: Dziękuję za rozmowę.

Judyta Turan – aktorka teatralna i filmowa. Kształciła się w Berlinie, Nowym Jorku i Warszawie. Pracowała z takimi polskimi reżyserami, jak A.Glińska, K. Rogulski, G. Jarzyna, M. Ślesicki, P. Vega.

Warsztat Techniki aktorskie w biznesie odbędzie się w dniach 21-23 października.

Szczegółowe informacje na temat programu oraz możliwości wzięcia udziału w warsztacie na stronie: https://fabrykamotywacji.pl/techniki-aktorskie-w-biznesie-warsztat/



Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Więcej informacji znajdziesz tutaj